Ιδίως στην Ελλάδα, ο χώρος του τουρισμού είναι μία βιομηχανία που δεν πεθαίνει ποτέ. Οι ξενοδοχειακές μονάδες αποτελούν μία ιδιάζουσα περίπτωση, διότι σε μία ανακαίνιση πολυκατοικίας χρειάζεται να κινηθούμε στοχευμένα έτσι ώστε να αποδώσουμε ένα αποτέλεσμα το οποίο δεν είναι μόνο κατασκευαστικά και αισθητικά ορθό, αλλά και προσοδοφόρο.
Με λίγα λόγια, σε μία ανακαίνιση πολυκατοικίας που προορίζεται για ξενοδοχειακή χρήση, η δυσκολία που παρουσιάζεται είναι, ίσως, αυξημένη, μιας και μας ενδιαφέρει να γίνει απόσβεση ότι από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες/ενοίκους, αλλά από εν δυνάμει πελάτες, γεγονός που σημαίνει ότι μέσα στη διαδικασία της ανακαίνισης θα πρέπει να ληφθούν υπ’όψιν οι εμπορικοί στόχοι της επιχείρησης.
Ένα μεγάλο λάθος που γίνεται συχνά στην ανακαίνιση πολυκατοικίας για ξενοδοχειακή χρήση, λοιπόν, είναι η εστίαση σε ζητήματα αισθητικής και φαίνεσθαι, η οποία συχνά εμπνέεται από την παρατήρηση ανταγωνιστικών επιχειρήσεων, χωρίς να λαμβάνονται υπ’όψιν παράγοντες όπως η λειτουργικότητα των χώρων, το αγοραστικό κοινό στο οποίο στοχεύουμε, η περιοχή κ.ο.κ.
Για παράδειγμα, μεταξύ ενός ξενοδοχείου ημιδιαμονής, ενός παραθεριστικού θερέτρου, ενός οικογενειακού ξενοδοχείου και ενός boutique hotel τα χαρακτηριστικά που πρέπει να ληφθούν υπ’όψιν για την ανακαίνιση πολυκατοικίας διαφέρουν ριζικά μεταξύ τους. Γι’αυτό το λόγο, πολύ πριν την πρακτική υλοποίηση, θα πρέπει να έχει καταρτιστεί ένα πλάνο δράσης.
Σε τι εστιάζουμε σε μία ανακαίνιση πολυκατοικίας με σκοπό την εκμετάλλευσή της ως ξενοδοχειακή μονάδα;
Υπάρχουν ορισμένα σημεία στα οποία χρειάζεται να εστιάσουμε όταν προχωράμε σε ανακαίνιση πολυκατοικίας που θα χρησιμοποιηθεί ως ξενοδοχείο.
Πρώτον, φυσικά και μας ενδιαφέρει το ζήτημα της εμφάνισης, της αισθητικής και του ύφους που θέλουμε να δώσουμε στο ξενοδοχείο. Αυτό είναι ένα σημείο στο οποίο θα χρειαστεί να βρούμε τρόπους όχι μόνον να υλοποιήσουμε την ιδέα μας, αλλά και να διαφοροποιηθούμε από τον ανταγωνισμό.
Βεβαίως, κατά περίπτωση θα χρειαστεί η συνεργασία και με έναν αρχιτέκτονα, όπως είθισται γενικώς όταν προχωράμε σε ανακαίνιση πολυκατοικίας, αλλά επιπλέον η προσεκτική ανάλυση της αγοράς και των αναγκών της, και φυσικά της περιοχής στην οποία βρίσκεται το κτήριο.
Αυτό είναι το σημείο στο οποίο ασχολούμαστε και με την πρόσοψη, αλλά και με το εσωτερικό της πολυκατοικίας, ως εκ τούτου, το budget είναι κάτι που θα πρέπει να έχει προαποφασιστεί. Ειδικά όσον αφορά το εσωτερικό, η αισθητική θα πρέπει να συμπορεύεται με μία έξυπνη διαμόρφωση που να καθοδηγεί τους πελάτες να επισκεφθούν τα σημεία παροχής υπηρεσιών.
Επομένως, η διαρρύθμιση είναι ένα σημείο-κλειδί.
Δεύτερον, ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στην ανακαίνιση πολυκατοικίας που θα εκμεταλλευτούμε ως τουριστική επιχείρηση είναι το ζήτημα της ασφάλειας. Οι πελάτες θα πρέπει να αισθάνονται και να είναι ουσία ασφαλείς, ως εκ τούτου η στενή συνεργασία με μηχανικό είναι επιτακτική.
Το ίδιο σκεπτικό εφαρμόζεται και στους χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος του ξενοδοχείου. Η προσεκτική επιλογή των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν, και βεβαίως η πρότερη μελέτη τους είναι ένα «must» για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία μίας τουριστικής μονάδας, και φυσικά ένα στοίχημα που μπορεί να κερδηθεί μέσα από την ανακαίνιση πολυκατοικίας.
Τρίτον, ακριβώς επειδή έχουμε να κάνουμε με μία επιχείρηση και όχι με ένα οίκημα που προορίζεται για ιδιώτες ένοικους, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι και το κόστος της συντήρησης, γεγονός που θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’όψιν στην ανακαίνιση πολυκατοικίας, προκειμένου να προχωρήσουμε σε ενεργειακά συμφέρουσες επιλογές.
Η μόνωση, η εξέταση των επιλογών σε ενεργειακούς παρόχους, το φυσικό αέριο και η τοποθέτηση καινούριων ηλιακών θερμοσιφώνων και κλιματιστικών σωμάτων είναι κινήσεις ματ που θα πραγματοποιηθούν στη διαδικασία για την ανακαίνιση πολυκατοικίας, και μπορούν αν αποφέρουν σημαντικά θετική ανατροφοδότηση ακόμα και από τους πελάτες.
Κλείνοντας, χρειάζεται να επισημάνουμε ότι δίχως ένα συμπαγές σχέδιο το οποίο ξεκινά από το budgeting, το επιχειρηματικό πλάνο, την ιδέα και την επιλογή του κατάλληλου συνεργείου και λοιπών συνεργατών, η ανακαίνιση πολυκατοικίας είναι απλούστατα μη ρεαλιστική.